Zimbabwe,Mozambique,Zuid-Afrika - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van robnicole hofberg - WaarBenJij.nu Zimbabwe,Mozambique,Zuid-Afrika - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van robnicole hofberg - WaarBenJij.nu

Zimbabwe,Mozambique,Zuid-Afrika

Door: rob en nicole

Blijf op de hoogte en volg robnicole

01 November 2012 | Nederland, Haarlem

Tot ziens Zimbabwe, Welkom Mozambique, en Zuid Africa.

Daar zijn we weer: na een drukke week in Rob zijn land, waarbij hij overal waar we zijn zegt: mooi land he, mijn land , zijn we dinsagochtend de grens overgegaan naar Mozambique, 1 uur later en weer flink wat dollars lichter rijden we in Mozambique: groen en duidelijk zichtbaar de Portugese overheersing: ook alles in het Portugees, terwijl we gewend zijn om Engels te praten. Om half 6 komen we aan bij Inhassoro, wat moet zijn een idyllisch plaatsje aan de Indische Oceaan: helaas is het grijs en winderig, dus de mooie blauwe zee zien we nog niet, vandaag regent het: wat hebben wij met strandvakanties???
Wel tijd om een verhaal te schrijven: de plaatsen waar we zijn geweest zijn ver van de bewoonde wereld, geen telefoonbereik en zeker geen internet:ook niet in Harare bij Dougie Whyte: een schatje en zo gastvrij. Vrijdagavond op stap: vrienden en de lokale uitgaansgelegenheid onveilig gemaakt: alleen maar blank, van de 0,5 % blank zit alles volgens ons in Harare; onwerkelijk, zeker als we onderweg alleen maar zwarte mensen zien: in hele primitieve hutjes, lopend langs de weg naar ????? Geen waterleiding, ergens een pomp waar water gehaald moet worden. Bij de steden een verzameling bouwwerken als huizen en ook townships , heel veel mensen op een kluitje. In de stad verzamelt iedereen zich bij winkels en op alle hoeken van de straat: soms bedreigend maar ook weer niet. Wandelen hebben we niet gedaan vanwege onze auto met alles erin., best jammer. Zaterdag een groot feest bij Doughie thuis en zondag een lunch bij vrienden:allemaal “rijke “blanken, hardwerkend dat wel maar ook hele weekenden aan het feesten met elkaar. Prachtige huizen en vaak op stap naar Mozambique of Lake Kariba in het noorden van Zimbabwe waar sommigen een huisje en boot hebben, best onwerkelijk. Zondag het hoogtepunt voor Rob: sightseeing door zijn jeugd: de huizen waar hij heeft gewoond:all black, de disco, en natuurlijk hun school: geweldig om mee te maken: 2 kleine jongens die door hun oude schoollokalen lopen, fotos zien van hunzelf , de meesters, het zwembad nu leeg en vies, de grasvelden, geel en onverzorgd. De school is nog steeds in gebruik, black natuurlijk, het ziet er ook uit of er 50 jaar niets aan gedaan is. Overal in de wijk wat eens prachtig groen , schoon en open is staan hekken om de huizen en erbuiten ligt afval, naar om te zien, maar dit zie je ook langs de wegen, is toch wel kenmerkend voor Afrika. Behalve in de nationale parken, daar zie je geen vuil, maar alleen prachtige natuur en heel veel beesten. Het land is ook echt prachtig, droog, warm, maar niet te, we hebben heel veel gezien, maar niet alles, dus dat we er terugkomen, staat wel vast. Voor nu rest ons nog Mozambique, als het goed wordt het morgen weer beter en kunnen we toch nog lekker luieren aan het strand, duimen maar…………
Inmiddels is het zondag 28 oktober en hebben we een paar mooie dagen in Mozambique achter de rug: prachtige zee, strand en mangrovebossen met mooi ietwat wisselvallig weer. Op het strand gelegen en heerlijk gewandeld over het strand: s ochtends met laag tij vertrokken naar het dorp om brood te kopen , 2 uur heen en ook weer terug alleen opeens is het vloed: dwars door de mangroves om weer bij onze campsite te komen, beetje verdwaald maar uiteindelijk redden we het voor het water nog hoger staat: spannend dus en dat voor een vers brood! Trouwens dat is hier echt heel lekker en net als fruit en groenten goed te krijgen. Verder stellen de supermarkten niets voor geen vlees te krijgen en nauwelijks wijn of heel duur. Waarschijnlijk eet iedereen hier vis, gisteren hebben we dan ook Barracuda gegeten aan de zee, heerlijk. Zwemmen s ochtends in de Indische Oceaan is ook geweldig: laag tij dus een heel breed strand maar hele woeste golven en al lekker lauw water. Dit gaan we missen als we weer terug zijn.

01 november,

Sorry luitjes met internet is het hier heel droevig gesteld,zit hier met kaaslicht mijn verhaal te doen,het is november, nog een dag in het zonnige zuiden, we zijn hier op een camping,in de buurt van Nelspruit.Vandaag hebben door een prachtig mooi gebied gereden,in de buurt van het kruger park waar we twee dagen geleden zijn geweest.Daar hebben we nog eens heel veel wild gezien, en als toetje 2 minuten voor dat we het park uit zouden rijden,3 leeuwinnen en 6 jong die vlak voor ons de weg over staken.Gisteren zijn we in het blyde canyon gebied geweest,wat een natuur!! deed ons veel denken aan het ruige van Australie.
Morgen logeren we bij Gerald een vriend van mij, waar we even bij kunnen komen, spulletjes weer verzamelen,en onze koffers weer te pakken om naar huis te gaan.Nicole zou nog wel een paar weekjes kunnen blijven,maar Rob vindt het heel lang duuren allemaal, heel erg bijzonder maar wel vermoeiend.Dus bedankt voor het geduld voor het wachten op ons verhaal,
Veel leesplezier, we zijn bijna thuis.

• 01 November 2012 - 20:14

Cobi:

Geniet van de laatste dag en goede terugreis. Mooie avonturen om op terug te kijken en de winter mee door te komen. Succes met thuiskomen en nog even bijslapen. Maandag nog lekker uitslapen. Ik zal je sms sturen. Dan hoef je nog even geen werkmail te openen! liefs van mij

• 01 November 2012 - 20:20

Moon:

Wat bijzonder om te lezen..heb het met aandacht en plezier doorgelezen..erg leuk en wat een geweldig mooie ervaring ! Wens jullie nog fijne dagen en een veilige terugreis X Moon

• 01 November 2012 - 20:52

Vera:

What a roller coaster ride. Good and bad, rich and poor, happy and sad ! a county of contrasts. Life in Africa is not boring. Heart breaking to thing the neighbourhood where we lived and the schools we attended have turned to rack and ruin.Glad you had some summer weather and short beach holiday to recover from the endless driving.
    Have a pleasant flight home.

• 01 November 2012 - 22:29

Petra En Rob:

Geweldig om jullie verhalen te lezen, jullie hebben echt veel gezien en meegemaakt. Nog even naar de foto's
    gekeken van de andere verslagen. Wat een helden zijn jullie naast die enorme olifanten en dan in zo'n klein tentje in het wild kamperen Brrr..... Ook apart om je vroegere leven in Afrika weer een beetje opnieuw te beleven,Rob. Een hele goede terugreis !!

• 02 November 2012 - 05:27

Irene:

Wat een geweldige vakantie hebben jullie gehad! Leuk om jullie belevenissen te lezen.
    Geniet nog van de laaste momemten voordat je weer terug naar Nederland gaat.

• 02 November 2012 - 07:13

Carmen:

Wat een mooie ervaringen en zo top beschreven, ben benieuwd naar de bijbehorende foto s!....dat zullen er vast veel zijn!!!
    Geniet nog daar en fijn jullie straks weer te zien/horen in kikkerland, best mooi in de herfst;) xxx

• 02 November 2012 - 09:20

Hans - Come Along Safari:

Het gaat lekker mensen! :))

Gr. Hans

• 02 November 2012 - 10:59

Carla:

met tranen in m'n ogen lees ik jullie verslag van Zimbabwe. aan de ene kant vindt ik het heel moeilijk om er niet bij te zijn om het mee te beleven, maar aan de ander kant vraag ik me af "wil ik het wel zo zien?". geweldig om Douggie weer te zien!jammer om dat te missen. ja, hij was toen al heeeeel lief. Jullie gaan lekker genieten van de laatste dagen!
    we spreken gauw af!

• 02 November 2012 - 17:15

Pama:

Genoten van dit verslag van een aantal dagen Africa hoewel de smsjes waren ook top! Bedankt!
    Gelukkig toch nog katjes gezien en wij verzorgen die van jullie wel! Hopelijk zondag gezond en wel thuis en horen wij verder van jullie. Een heel goede reis naar huis en goede vlucht! Liefs Pama

• 03 November 2012 - 08:23

Sandra:

Wat bijzonder allemaal! Rob, sta je op de foto in je oude klas? Dat zal speciaal geweest zijn. En Nicole die niet naar huis wil? Ha ha, wat wil je? Zon, strand, natuur en samen met je man. Ik snap het wel. Het klinkt als om nooit meer te vergeten. Tot snel! X Martin en Sandra

• 03 November 2012 - 13:50

Jacqueline:

Wat een prachtige reis,mooie foto's ben benieuwd naar de rest en de spannende verhalen brr over de wilde beesten,rob zijn oude school dat is ook bijzonder nou we horen het allemaal wel we hebben een heel weekend voor de boeg.Goede reis terug,helaas aan al het mooie komt een end en gaat het normale leven maandag weer door snik MAAR wel weer een mooie herinnering er bij om lang van te genieten. kus

• 04 November 2012 - 14:16

Danny:

Wat een fantastische reis hebben jullie gemaakt. Mooie verhalen en foto's! Hele goede reis terug naar het natte en koude Nederland (brrr). We spreken snel wat af zodra jullie terug zijn. XXX